onsdag 18 april 2012

Historiskt

Mitt litium är bara nere på 0,3 så det kanske är därför jag mår såhär pissigt. Jag fick med mig en broschyr om bipolär sjukdom och det visade sig att sjukdomen har funnits i tusentals år.  Aretaeus av Kappedocien ca 150 e kr beskrev mani på följande vis: "Det finns oräkneliga former av mani. Om den är associerad med glädje. kan patienten skratta, leka och dansa natt och dag, gå till marknaden liksom krönt till mästare. Tankarna och idéerna hos patienterna är oändliga. De tror att de är experter i astronomi,filosofi eller poesi."

Så det fanns folk redan på den tiden som spenderade allt de ägde och hade och gjorde andra tokiga saker. Jag vet ju att inget är nytt under solen. Inte heller psykiska sjukdomar fast man kanske från början delade in folk i sangviniker/koleriker etc efter hur man trodde då på den tiden att kroppen fungerade och vad man hade för syn på psyke och kropp.

Jag lade mig och sov mitt på dagen. Jag drömde inget speciellt. Jag vet att jag borde tvinga mig ut och gå men jag ids inte. Nu sa systern att vi skulle öka litium med nån tablett så det blir sju om dagen istället för 6. Jag vet inte varför mina synapser eller vad det är inte reagerar på litium.  De har väl blivit som en anorektiker som inte känner nån hunger när de inte fått något under så lång tid så vill de inte ha menar jag.

1 kommentar:

  1. Litium kommer nog att stiga med viktnedgången

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.