torsdag 5 april 2012

Prozac Nation

Har blivit en movie buff igen. Kollar på 2-3 filmer om dagen. Igår såg jag visserligen bara en -Prozac nation med Christina Ricci. Jag har sett den förut men jag hade glömt hur bra den var. Den handlar om en tjej Elizabeth som får börja på Harvard och får jobb på Rolling Stone Magazine. Skrivandet är hennes passion. Men hon mår väldigt dåligt psykiskt. Hon stöter bort en fin kille som vill vara hennes pojkvän och är elak mot sin bästis. Dessutom experimenterar hon en del med sex och droger.  Sen börjar hon äta psykofarmaka och då blir hon mer stabil. Hon var dessförinnan rätt strulig mot sin föräldrar. Morsan betalar terapi åt Elizabeth fast hon egentligen inte har råd och farsan hade varit frånvarande under hela dotterns uppväxt vilket kan vara en bidragande faktor till att hon mår så dåligt. Jag gillar den filmen, den är intressant. jag minns att jag läste romanen av Elizabeth Wurtzel som filmen baserar sig på när jag var 18 år och tyckte att den var lite forcerad men viktig. Jag mådde då dåligt i perioder men jag började inte med antidepressiva förrän jag var 22 år. Det visade sig sen att jag var bipolär och bara mådde sämre av antidepressiva. Många verkar tro att om man mår dåligt så räcker det att läkaren skriver ut nåt till en så mår man bra. Men så är det inte man måste pröva sig fram och för vissa kanske inte just medicin är lösningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.