tisdag 6 december 2011

Ingrepp

Igår var jag på gruppmöte om gastric bypass operation. Jag trodde att alla skulle vara helt sjukt överviktiga och rullas in på rullstol med andningsmaskin men de såg ut som jag ungefär och många var till och med mindre. Sköterskan gick igenom hur hela operationen går till, hela processen. Man måste sluta röka minst 6 veckor innan operation och man måste gå på så kallad flyt 4 veckor innan alltså äta pulvershakes från modifast. Man måste vara psykiskt stabil och jag måste nog gå till psykolog för att de ska göra en bedömning av mitt mentala tillstånd. Min kompis vill inte att jag gör operation för hon tror att jag kommer att tröttna och att mitt liv kommer att bli sämre. Jag blev faktiskt arg på henne för att hon inte stöttar mig mer. Jag känner såhär att den här operationen kan förändra mitt liv. Den gör att man känner sig mättare fortare och att sötsuget minskar. Det är ingen quick fix utan man måste jobba jättemycket med att äta bra mat hela livet. Jag vill väga ca 75 kg men jag hamnar kanske på 90 kg. Då är jag ändå mer än nöjd. Visst finns det komplikationer som tarmvred, magsår osv men jag resonerar som såhär att det finns fler biverkningar om jag fortsätter vara såhär fet.

1 kommentar:

  1. Ja, det är mycket jobb både innan och efter en GBP-operation och jag upplever att du är lite som jag, inte helt bra på att avsluta saker man påbörjat. Därför kan det vara bra att tänka efter många gånger på något som är permanent och som man måste anpassa sig efter resten av livet. Du får göra mer research och sen utvärderingen av det psykiska. Lycka till vad du än väljer och hur det än blir. Kram.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.