torsdag 13 oktober 2011

Jag vill leva la dolce vita!

Ska sätta igång och skriva nu. Den här kursen vi har läst handlar främst om metodik och man ska i tentan redogöra för hur forskarna har gjort för att komma fram till sina slutsatser. Det tycker jag är intressant. Det är bara 2000 ord man ska skriva, det är lite för kort tycker jag. Jag behöver större disponeringsyta. Men det ska väl gå ändå!


Igår började jag älta gamla saker igen. Sådant som man inte kan göra något åt. Meningslösa saker! Hej jag heter Älta i andranamn. Nä man ska inte älta för det ger ingenting men jag tänkte att om jag bara inte hade gjort det där dumma sakerna så kanske jag inte kommit så mycket tills skada. Men men det är erfarenheter och det man inte dör av stärker en. Man kan ju lära sig nåt utav det och det är att inte göra samma saker igen.

Gastric bypass har jag tänkt lite mer på men det är ett stort ingrepp. Min kompis ville att jag skulle skriva testamente om jag lägger mig på operationsbordet. Alltså såhär är det jag har försökt banta x antal ggr utan framgång och nu orkar jag inte mer. Jag vill väga ca 76 kg igen till mina 172 cm och då kommer jag fortfarande vara lite överviktig men det är inget som bekommer mig. Det är en bra vikt för mig, en trivselvikt och jag kan inte väga närmare 140 som jag gör nu och då tänker jag inte på såna här utseendegrejer utan på hälsan och att jag har svårt att resa mig ur stolar och att knyta skorna är bara att glömma. Så jag tror att jag kommer att göra det. Fast typ alla i min närhet är emot det men dom vill väl att jag ska må bra. Det är inget lätt beslut men jag väljer livet framför döden i varje fall.

3 kommentarer:

  1. Varför utsätter du dig för platser och situationer där det finns onyttiga saker när du vill gå ner i vikt? Rensa ut hela kylskåpet, gör matlådor som du har på jobbet, ha frukt som du äter när du är sugen och se under en månads tid att bara vara hemma (bjud över kompisar om du vill), på jobbet, på promenadvägar där det inte finns godis eller på gymet. Skippa barbesöken, fikandet och pressbyrån.

    I värsta fall kan du beställa hem maten från nätet när du behöver så slipper du ens befinna dig på ställen där det finns sötsaker.

    Det går att vara mätt och gå ner i vikt samtidigt. Har man satt upp regler som begränsar ens tillgång till onyttigheter äter man inte onyttigheter. Testa det i en månad, funkar inte det, gör samma sak fast ute på landet där det varken finns folk eller affärer. Testa att kaloriräkna, eller om du är lat så kör med viktväktarpoäng. När man gör en gastric bypassoperation måste man äta jättelite i två veckor innan för att tömma magsäcken. Klarar man det i två veckor borde man klara det längre.

    SvaraRadera
  2. Det var det dummaste jag hört, "Anonym". Det är ju självklart att man inte ska behöva sitta hemma på sin kammare bara för att slippa frestelser. Vem fan har råd och tid att sätta sig i bushen för att undvika det? Dumheter. Dessutom krävs det betydligt längre tid än en månad för att få varaktigt resultat så en månad gör varken till eller från. Rena dumheter.

    Bea, jag gör så här för att försöka undvika frestelser; Skriver en lista till mathandling helt utan onyttigheter, och går sen benhårt efter den när jag väl är i affären. Jag tillåter mig Coca-Cola, det är onyttigt som fan i sig självt men det ger jag blanka fan i. Kanske slutar jag med det när jag blivit av med andra matberoenden.
    Vidare så är jag inte alls social så frestelserna vad gäller att gå ut på lokal blir lika med noll för mig, men försök att beställa något alkoholfritt när du går ut.

    Jag har en bekant som just gjort en GBP, jag kan kolla lite med honom hur han mår osv om du vill.

    SvaraRadera
  3. @Jenny: Såg din kommentar om läsken och rekommenderar därför att du undviker den. Dels så får du mängder av kalorier från den vilket du enkelt kommer undan genom att ersätta den med törstsläckande vatten men än viktigare är att du håller ditt sockerberoende vid liv. Något drastiskt exempel men det skulle vara som att en alkoholist endast dricker vin med anledning att man försöker sluta dricka sprit.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.