måndag 13 juli 2015

Useless

Jag mår verkligen inte dåligt just nu. Men jag är som sagt missnöjd med mitt liv. Dagarna ser ungefär likadana ut. Jag uträttar minimalt lite. Jag gör det jag måste göra men utöver det sitter jag mest framför internet. Jag masar mig ibland ner till träningslokalen och då känns det visserligen lite bättre. Jag skulle vilja göra något meningsfullt. Helst ha ett yrke då jag är utvald bland tusentals. Då jag får leva ut min fulla potential. Men nu sitter jag i den här sitsen med sjukersättningen. Jag har inte jobbat på 2,5 år. Det kanske var därför jag fantiserade om FBI att jag skulle jobba för dom. Ja, jag skulle inte säga nej ifall de frågade.


Boken har jag för tillfället slutat skriva på. Den blev bara så dåligt och banal. Inte så som jag ville att den skulle bli. Vad fan ska jag göra med mitt liv?


Känns som jag inte är bra på något. Känner mig good for nothing. I am not completely useless, I can be used as a bad example.



5 kommentarer:

  1. Det är inte ditt fel att du är sjuk! Det tog mig lång tid att lära mig acceptera att jag aldrig mer kommer att vara eller fungera som jag gjorde innan jag insjuknade, så här i efterhand kan jag iofs se att jag var sjuk långt, långt innan jag fick diagnosen. Du behöver tid att vänja dig vid hur du fungerar nu och i framtiden. Jag drömde om att ha ett heltidsjobb, göra skillnad i samhället och tjäna pengar väldigt länge, det var inte förrän för ungefär 1,5 år sedan som jag gav upp den tanken för det funkar helt enkelt inte. Jag säger verkligen inte att det är så för dig, jag bara berättar hur det varit för mig. Du kanske kan fråga din behandlare på psyk om det finns några grupper för schizoaffektiva personer? Jag vet inte hur vanlig din diagnos är, bipo är ju skitvanligt. Skulle du kunna fråga om de behöver någon frivillighjälp på Fountain House, du kanske kan hjälpa till med något där och på så sätt finna lite aktivitet och mening i livet just nu? Ta hand om dig Bea. <3

    SvaraRadera
  2. Nej det har du rätt i. Det är inte mitt fel att jag blev sjuk. Jag vet inte hur det kommer bli framöver men jag ska nog definitivt ha någon form av sysselsättning. Sen är det väl orealistiskt att tänka att jag ska ha ett heltidsjobb då jag har stora svårigheter att bara få ihop min vardag. Jag räknar mig fortfarande till bipo eftersom schizoaffektiv syndrom är en svår form av bipolär sjukdom. Visst det finns t ex bipolarna som ordnar träffar ibland., Fountain House var inte riktigt min grej för de var mest äldre psykiskt sjuka män där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tråkigt med Fountain House, en behandlare jag hade på förra mottagningen försökte få dit mig men jag är ingen sådan person, jag söker inte kontakt på det sättet. Det finns Riksförbundet Balans också förutom Bipolarna, där kanske du kan få kontakt med andra?

      Radera
  3. Jag håller med Jenny ovan att man ibland måste acceptera faktum. Det kan paradoxalt nog leda till att man får mer gjort. Självklart ska man inte "nöja sig" eller sluta drömma heller - det är en ganska svår balansgång. Kanske är det ett gott tecken att du är lite uttråkad. Då betyder det att du är stabil. En sund reaktion på att livet inte är så stimulerande just nu. steg 2 blir väl att fundera på vad du skulle vilja göra och vad du faktiskt kan göra. Att skriva en lista med mål och delmål brukar faktiskt vara bra! Att jobba för FBI kanske blir svårt ;-) men det finns nog nåt annat eller flera andra saker. Du kanske kan starta en egen organisation för yngre psykiskt sjuka? Ordna fikaträffar eller nåt, det behöver inte vara så avancerat jämt. MAn ska inte ta sig vatten över huvudet. Om du vill börja försiktigt med träning hemma så finns 3 miljarder videos på youtube för tex de som vill komma tillbaka efter övervikt. Det är lugn skön träning. Man behöver ju inte träna så länge varje gång. 5 - 10 minuter är bra det med! Många bäckar små! Ha det så bra och hoppas du mår bättre.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du tog dig tid till att tänka ut en bra kommentar som är välvillig och hjälpsam. Jag ska skriva en lista på saker att göra. Skriva delmål. Det var ett gott tips.? Jag tror att jag ska skriva på boken ändå och då får FBI vara med på ett hörn eftersom jag fascineras så mycket av dom. Jag skulle nog inte palla att starta en organisation. Men det var snällt att du angav det som alternativ. Träna framför youtube! Ja varför inte!

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.