tisdag 26 juli 2011

Svar på fråga om bipoläritet

Jenny sa...
Om du vill berätta, exakt när insjuknade du i bipo? Hur gammal var du, och hur gick det till - insjuknade du i en depressiv eller manisk episod?
Svar: Jag vet inte exakt när jag insjuknade men det måste ha varit runt 2002 när jsg var 22 år. Eller kanske tidigare det är svårt att säga. Hursomhelst har jag haft diagnosen sedan 2006 och alltså i fem år. Jag blev först depremierad vill jag minnas och fick antidepressiva utskrivna men dessa funkade inte på mig för jag blev ännu mer speedad och uppe i varv. Sen så gick jag in i en fas då jag gjorde väldigt mycket, jag jobbade helgtid och gick på filmskola. Jag sov mycket sporadiskt och var ute och gick flera timmar om dagen för att jag var så rastlös. 2005 blev jag sjukriven så att jag skulle lugna ner mig och då blev jag depreimerad igen. Litium fick jag på hösten 2006 då jag började ta på mig för mycket jobb igen. Jag fick även zyprexa som gjorde att jag gick upp en massa i vikt så jag slutade med den. Jag vet fortfarande inte om just bipolör sjukdom är rätt diagnos för mig, jag misstänker att jag har en sk uppmärkssmhetsstörning för jag har så svårt att slutföra saker. Jag tror att jag ska gå på sådan neurologisk utredning. Min mamma som tog livet av sig då jag var 13 hade ju ckså psykiska problem och någon läkare trodde att hon var bipolär men det är ju inte säkert. Tycker satt man ska ta dessa diagnoser med en nypa salt och det finns ju inga vattentäta skott mellan betäckningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.