söndag 3 november 2013

Skrivskola

Skrev precis ett skitsmörigt säljbrev till kommunen varför de ska betala för distansutbildningen som är från Borås. Jag borde jobba med skrivande. För det går som ett rinnande vatten. Visst skriver jag inte alltid grammatiskt korrekt eller heller bra alltid men jag tycker att jag kan uttrycka mig mycket väl i skrift. Det tog mig 10 minuter att skriva brevet. Inklusive att jag rättade brevet två gånger och läste det högt en gång.

Jag kan ha en liten kort skrivskola då du skriver cv och brev till arbetsgivare. Var kortfattad i brevet. Det räcker oftast med en halv A4. Börja inte brevet med t ex "Jag heter Anna Jansson och är 26 år och bor i Uppsala." För det första hur många tror du inte börjar med att presentera sig så sen låter det ju för trist. Börja hellre med "Ändå sen jag var liten har jag älskat att snickra och jobba i verkstaden. Mitt första alster var en trojansk häst i furu" Det låter ju mycket roligare eller hur? Då vill man ju veta mer! Sen ta inte fram något negativt om dig själv det kan du möjligtvis säga på arbetsintervjun om de frågar. Var personlig men håll en professionell ton i brevet.

Det var Beas skrivskola del 1.

Nästa gång kanske jag pratar om något annat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.