fredag 15 november 2013

Dag 15- Ger du pengar till tiggare? Varför/ Varför inte?

Jag bodde ju förut på Götgatan på Södermalm i Stockholm. Kan säga att där var det många tiggare. Så man blev tyvärr lite hårdhudad. Det är ju klart att man känner nåt när det sitter en stackare på marken mitt i vintern med en pappmugg men sen lärde man sig att stänga av och inte ta in det hemska. Jag ger ibland och ibland inte. Det beror ju lite på vilket humör man är på. Här i Farsta Strand där det finns typ 4 affärer så satt det en romsk kvinna utanför Coop häromdagen. Jag köper inte de där teorierna om att de romska tiggarna styrs och organiseras av et brottssyndikat. Det är människor som är mycket utsatta och fattiga. Men jag tycker nog ändå det är bättre att skänka penar till typ Stockholms Stadsmission än att ge lite skrammel till nån på gatan. Vissa vill bara ge till svenska tiggare och jag kan förstå det lite at de vill hjälpa sitt eget folk och så. Jag har ju själv haft det svårt så jag kan förstå och känner empati för de som ha en tuff livssituation. Jag köper hemlösas egna tidning ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.