lördag 19 oktober 2013

Konforma kvinnan


Kvinnokroppen har väl aldrig blivit så hårt exploaterad som nu. Jag funderade häromdagen mycket om hur kvinnliga kroppen i medias bild blir avhumaniserad-  reducerad till enbart ett objekt. I min mening spelar det ingen roll om man viker ut sig i Playboy eller spelar i underkläder på Dramaten. Jag menar alla Dramatenskådisar sminkas ju för att se ut på ett speciellt sätt för att passa in i deras varumärke. De ska se ut som en dramatenskådis. På samma sätt måste en glamourmodell ha de rätta attributen för att platsa i en herrtidning och hon ljussätts på ett visst sätt och retuscheras in till minsta lilla detalj. FEMEN aktivisterna på bilden längst ner har väl ingen missat. Men de ska ju också anpassas till en mall vara attraktiva enligt idealbilden för det skulle ju aldrig funka om nån gammal kärring med hängpattar skulle måla slagord på överkroppen.
Därför blir jag lite nedslagen över denna konformitet.



Teaterföreställning på Dramaten
Glamourmodeller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.