torsdag 17 oktober 2013

Hjälpen

Jag äger en hel musikanläggning. Äntligen. Jag är så jävla trött på att streama och att man liksom inte får vara ifred när man är på Spotify och lyssnar nä för då analyseras  av företag det man lyssnar på och alla på Facebook och härs och tvärs vet vad man lyssnar på. Ibland lyssnar man ju på sånt som inte är coolt heller. Som t ex E-type eller Crazy frog.  Sen finns ju inte allt heller. Då får man köpa på Itunes. Då kan man lika gärna lägga pengarna på en bra vinyl. Jag vill ha massa skivor med 90-tals band som inte är ute på Spotify. Bättre att kolla i skivbackarna. Jag har hört att folk har börjat köpa mer vinyl nu de senaste åren.

Igår var min FB vänner så söta för jag hade problem att få allt att funka med alla sladdar hit och dit. Så jag fotade hur jag hade kopplat och då fick jag snabbt hjälp. Så på så sätt är sociala medier bra.

Har tänkt på det här med psykiatrin. Undrar förresten vad min läkare lyssnar på för musik? Jag tror han har ganska så smal musiksmak typ 70 tals rock. Han är ofta klädd i trendiga märkeskläder han verkar ha koll. Ja jag ska inte prata om honom. Han är min läkare bottomline. Jag ska inte tänka på vem han är privat.
Men jag tycker man får lite dålig hjälp. Jag menar jag ordnade det här med lägenhet helt själv. Jag stod i kö i 8 år och först då fick jag en lägga hyfsat nära stan. Men jag borde ju faktiskt fått hjälp av samhället med det. Visst jag är inte socialt utslagen. Men skälen var ju starka för att jag skulle behöva en egen lya. Men socialen har alltid sagt nej till mig för att de är av den åsikten att folk har det värre, de vill hjälpa de som verkligen har det svårt och jag har det inte tillräckligt svårt. En vän till mig fick en lägenhet i innerstan genom soc fast de var för typ kanske 8 år sedan och nu är de hårdare. Men hon kanske hade en jäkla tur bara. Eller så är det hennes sociala bakgrund hon är väl mer arbetarklass än mig. Sen hade hon det jäkligt svårt då och vårdades för suicidförsök på sjukhus. Men det är ju svårt det finns massa människor som saknar bostad i Stockholm. De får ju heller ingen hjälp. Nåt måste göras i samhället. Det får inte vara såhär. Allt fler mår dåligt och orkar inte nå upp de till krav som ställs på en att man ska arbeta och betala sina räkningar. Vad skulle statsministern göra om han drabbades av en svår depression och inte pallade en resa sig för att hämta ett glas vatten? Man måste fan ha rätt att vara sjukskriven så länge man behöver. Man ska inte behöva känna press att man måste börja jobba för att andra förväntar sig det och inte för at man själv vill det och känner att man klarar det.

Från det ena till de andra jag såg ett avsnitt av Criminal Minds då var det en mördare och sadistisk våldtäktsman som spelade en pianoballad innan han förgrep sig på offren. Det var 80 tals låtar. Total Eclipse of the Heart var en och då var det en kvinna som hade överlevt ett överfall som hämnades på honom som inte kunde skilja på melodin i den och en annan låt skriven av samma upphovsman. Så han försökte övertyga henne om att han var fel person. Jag är inte mer musikalisk än nån annan men jag kan definitivt  skilja på de två låtarna. En låt jag hatar är den här "Release me" av Oh Laura. Hon sjunger så fult. Det låter okej i versen men inte i refrängen. Har ni någon hatlåt? Eller älsklåt?

1 kommentar:

  1. Man MÅSTE ju inte låta FB veta vad man lyssnar på Spotify, det är ju ett val man gör. Jag lyssnar stolt på E-Type, BÄST musik att städa till och han har gjort en fin balladvariant som heter "Do You Always", som kommer från hans "Made In Sweden"-platta.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.