tisdag 24 januari 2012

Läs och skriv

Jag var på biblioteket igen. Det är något med tystnaden därinne som lockar mig. Blickarna man ger varandra när man går igenom hyllorna. Människor som är djupt inbegripna i sin läsning. Ja det är härligt! Förra året läste jag inte många böcker. Jag pluggade litteraturvetenskap en gång vid Stockholms Universitet. Fick nätt och jämt godkänt. Litteraturlistan var allt mellan Gilgamesheposet till Ann Jäderlund. Jag tyckte att det saknades genusproblematik i studierna. Sökte mig till filmvetenskapen istället. Där var det mer fart och fläkt! Lite modernt fast svårt som fan att fatta och hänga med ändå. Jo jag vet inte varför jag inte läser så mycket nuförtiden. Jag älskar ju att läsa egentligen och jag vill ju bli författare och då måste jag ju läsa. Jag tror att det första manuset jag skriver kommer vara kasst, men jag har inte bråttom. Jag tänkte att jag skriver så får vi se. Jag lägger ifrån mig manuset och läser det igen efter kanske 3 månader. Då kanske jag har kommit till insikt om vad jag vill egentligen och om det är just detta jag vill.

Jag tycker om hur Johanna Nilsson skriver. Jag lånade tre böcker av henne idag." I de utkanten älskade" är det en karaktär som också heter Bea. Hon är lika gammal som jag är nu men hon är mager och är yrkeskriminell. Hon är också ensam och hade en mamma som dog tidigt. Jag ska döpa min älsklingskaraktär till Johanna men jag har en nära vän som heter det så också så då kanske det inte går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.