söndag 14 augusti 2011

Utrensning

Utrensning av Sofi Oksanen på Stadsteatern igår och huwa vilken dålig regi. Skådisarna kämpade verkligen för att hitta någon slags substans i texten. Pjäsen utspelar sig i Ryssland under kommunisttiden. Det är hopp i tiden men handlingen kretsar kring Aliide som ung och Aliide som gammal. Hon bor ute i skogen i ett hus och en dag ligger det en ung kvinna med kort kjol och trasiga nylonstrumpbyxor utanför Aliides den äldres dörr. Detta är upptakten på ett mörkt och deprimerande drama som skildrar människan låst i en tuff diktatur. Det verkade som regissören efterträvade en realism i scenspråk och framförande men skådespeleriet var alldeles för konstlat och teatralt. Dessutom upplevede jag hela pjäsen som rörig och hackig. Den hade mått bra av om man hade strykt lite i texten. Jag rekommenderar att ni läser boken Utrensning för historien är otroligt fascinerande och suggestiv men pjäsen tyckte jag inte tillförde någonting. Så den kan ni skippa!

Vi letar efter inneboende här. Flera är intresserade. Så det ska ju inte vara några problem. Jag städade köket igår och idag ska jag ta badrummet. Jag ska träna också och köra lite bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.