måndag 27 februari 2012

Recension: Ett bipolärt hjärta av Rebecca Anserud

Fakta:
Titel: Ett bipolärt hjärta
Författare: Rebecca Anserud
Lindqvist förlag 2010

Rebecca är född 1987 och är en ung kvinna med bipolär sjukdom. Hennes debutroman är en självbiografi som mestadels redogör för hennes sjukdomsförlopp genom åren. Hon beskriver tonåren och insjuknandet. Hur hennes tillvaro blev ett helvete med kraftiga depressioner, hypomanier, mixed states och manier.  Rebecca självmedicinerar med alkohol, får problem i skolan. Blir hämtad av polis. Blir inlagd otaliga gånger på psyket där diagnosen bipolär sjukdom ställs först i 20-årsåldern.

Språket är enkelt och kanske lite väl klicheártat. Dikterna och de små prosaavsnitten som kommer till är typisk tonårspoesi som beskriver teman som smärta, död och dödslängtan på ett infantilt sätt. Men man engagerar sig och känner med Rebecca. Hennes anhöriga har också skrivit avsnitt i varje kapitel som förklarar hur de kände i de olika faserna.

Som bipolär så får jag många aha-upplevelser i min läsning. Jag kommer till insikt om mitt eget beteende och situationer när jag får veta att en annan person har upplevt samma sak. Jag kan tycka att boken är lite tunn, man skulle ju gärna ha vetat mer. Rebecca Anserud kritiserar psykvården många gånger och vissa saker håller jag med om och andra inte. På de sista sidorna skrivs det om psykisk ohälsa och vilka fördomar det är som finns emot den. Rebecca avslutar med att säga att öppenhet ger öppenhet och man vinner på att tala om sina erfarenheter.