måndag 20 februari 2012

Prata om det

I över ett decennium har jag gått hos olika psykologer och terapeuter och dylikt och jag måste säga att jag tappar tron på att de faktiskt hjälper att prata om allt. Visst är det bra att prata om saker men vissa saker ska man nog inte prata om. De säger att det sätter igång olika processer i hjärnan när man börjar prata om sig själv och sina problem och att ångest och depression lindras. Det är säkert så men jag har inte upplevt det själv. Jag har ibland känt att ångesten har ökat av att prata om vissa saker. Nu säger jag inte att man ska sätta locket på. Men man kanske ska låta bli och gräva i det mest smärtsamma sakerna. Då måste det i varje fall vara någon person som är väldigt professionell och säker i sin yrkesroll om man ska prata om t ex sexuella övergrepp.

Jag längtar tills jag får samtals terapi. Jag hoppas att effektiva enheten kan ge mig det. Folk säger ofta till mig att jag är dålig på att prata om mig själv. Jag tror att det är en sanning med modifikation. Jag kan ju skriva om mig själv men om det är någon jag litar på borde jag också kunna prata om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.