lördag 25 februari 2012

Inte nu

Måste skjuta på operationen. Jag är inte helt 100. Jag ska försöka gå ner i vikt på egen hand. Det slutar säkert med att jag gör op ändå. Men jag är inte mogen för att göra den 5 mars. Så är det bara!

Ni som vet måste jag träna som en galning och äta jättestrikt för att gå ner? Jag äger ett gymkort och har kunskaper om nyttig mat. Nu är jag dessutom rätt peppad. Det dåliga är att jag bor mitt i smeten i stan med McDonalds, seven eleven, pizzeria och konditori alldeles runt hörnan. Det är inte som att jag bodde på landet och kunde greppa lite snacks från trädgårdslandet. Men jag kan skärpa mig och köpa massa frukt och grönt hem. Så att jag inte blir sugen på massa onyttigt.

"Ängeln från Malmskillnadsgatan" på Tv igår. Fan vad bra! Elise har blivit utnyttjad och prostituerat sig. Vid 59 års ålder börjar hon hjälpa flickorna som lever på Malmskillnadsgatan. Det var så ärligt och man fick lite hopp om saker och ting. Att det finns sådana eldsjälar! Jag tror att världen skulle se bättre ut om folk öppnade sig mer för varandra. Man fick kontakt och berättade från hjärtat. Dock kanske det inte är så bra att prata om precis allt.

5 kommentarer:

  1. Du behöver inte träna som en galning för att gå ner.

    Lagar du mat alls? Om inte blir mitt svar att du bör börja där. Börja laga din egen mat, med fett och salt och socker och allt vad du vill, bara det är din egen och inte hämtmat/restauranger/donken etc.

    Egen mat och mild träning så som promenader är en grund som kommer att ta dej långt. Börja där, börja där i alla fall i tanken och när du vant dej vid den sätter du igång. Låt det ta tid. Stressa inte fram omställningen, då faller man lätt tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Det var ett bra tips att laga maten själv oftast på vardagarna går jag till Nem nem och köper friterade vårullar. På sista tiden har det blivit mycket pizza också. Men jag går cold turkey på snabbmat! Jag får helt enkelt låta bli. Det finns ju så mycket egen god mat man kan laga. På apoteket såg jag att de hade en måttsats där man kan mäta maten! Jag ska ta det lugnt. Jag väger ju 143 kg så någon hårdträning kan det inte bli på en gång. Tack för de goda råden Linna!

    SvaraRadera
  3. Cold turkey är en dubiös grej. Jag tror bara på sånt om man upplever att det är något man med säkerhet kommer att klara. Små steg tror jag mer på. Jag vet ju inte hur dina nuvarande kostvanor ser ut men låt säga att du aldrig lagar din egen mat. Då får den första satsningen bli att laga din egen middag två gånger i veckan. Något enkelt, något du tycker om. Kämpa med denna vana, låt den bli oproblematisk innan du går vidare. Inte mer än du klarar av. När du klarat av detta steg går du vidare.

    Tänk inte att du är mesig/fuskig/lat för att du går varsamt fram. Det är ett vanligt misstag att tro att det är mer på riktigt att slänga alla sina vanor överbord. Men det är det inte. Det är bara dumdristigt och dömt att misslyckas. Små steg, prova!

    SvaraRadera
  4. Ät mycket proteiner vilket mättar och minska successivt med kolhydrater, och framförallt håll en balansgång med fettet, alla delar behövs i kroppen så uteslut inga delar, men vissa behöver mer av det ena och mindre av något av det andra, inga dieter är egenligen lönnsamma om man bara tänker "gå ner i vikt" att gå ner i vikt är en livs process liksom att kunna behålla den nedgångna vikten så tänk långsiktigt skulle råda dig om att äta på fasta tidpunkter och regelbundna måltider och träning-som behöver inte alltid betyda att förbränna en massa kalorier utan också komma i form och det handlar om att göra till vanor, så mitt råd skulle vara att se över matintaget med små portioner hållfasta tider tänk 3 timmmars mellanrum och tänk motion minst 30 min mellan varven under dagen och 3-4 träningpass på gymmet varje vecka, och tänk på att det inte lönar sig att förbjuda saker då kommer du bara vilja ha mer utav det, utan tänk mer en gång i veckan så visp kommer du kanske inte ens vara sugen på den där godis påsen och väljer ett äpple eller annat smaskigt, socker och fett innehåller ju de smakerna som ökar ett beroende och om du äter mer av det kommer kroppen kräva mer på det, så gör inga drastiska förändringar utan ta små steg i taget och jag lovar dig att du kommer se resultat ;) (har nämligen själv gått ner över 20 kg på mindre än 6 månader på det sättet och var/klassades heller inte ens överviktig och har inte gått upp), men bestäm dig för att göra små steg i taget, 5 min promenad, sen ökar du och ät alltid frukost t.ex. gröt som är mättande eller omellet eller kokta ägg som ökar mättnaden och ät sedan efter var 3 e timme under dagen och i små mändgder och du kommer se det som en vana snart,

    Lycka till och jag vet att du kommer klara dig, må bättre och öka livskvalitén en smula, kramar

    SvaraRadera
  5. Linna, ja jag följde din träningsskola och jag tycker den små steg metoden är bra och jag gör det ändå tänket istället för just do it. Den senaste har jag faktiskt nästan slutat med restaurangmat och har börjar laga hemma. Nu har jag skaffat coach också så då har man nån att bolla mellan. Det är kämpigt och jag får ta det dag för dag.

    Anonym: Det var många vettiga råd. Proteiner mättar och kolhydrater är det bäst att skära ner på. Du förespråkar också att börja i liten skala.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.