onsdag 25 juli 2012

Jämna 24/7

Jo jag mår lite bättre idag. Det är jämna plågor 24/7  men det finns de som har de värre. Utanför Ica supermarket på folkungagatan satt där en utslagen kvinna och en man och polisen kom och sa att de inte fick sitta där. Jag är rädd för att bli så men jag har ju mitt sociala skyddsnät med en pappa som hjälper till. Men vad händer när han dör? Mina systrar som sagt vill att samhället tar hand om mig mer men jag har försökt så många gånger att få hjälp. Inte med det ekonomiska för det klarar jag rätt så hyfsat. Men med boendestöd och så och jag måste säga att det där boendestödet är ju ett skämt. Det kommer två personer och tittar på när man vänder lite papper i en hög. Sen går de. Jag fick sitta hos socialen och svara på massa frågor om allt från om jag går till tandläkaren till om jag tar droger. Visst måste de veta men det var en pärs att sitta och svara på så många frågor dessutom så satt soc-kvinnan och var rätt nedlåtande  mot mig. Det var hemskt. Varje gång jag ser en utsatt person så vill jag gå fram och fråga hur det är om jag har pengar så ger jag ett bidrag. Skitsamma om det går till droger eller alkohol. Det har det tillräckligt svårt som det har det, ska man sitta och ha synpunkter på vad de gör också? Nej jag kan verkligen förstå att de hemlösa inte har något förtroende för myndigheter. Det är ju en hopplös byråkrati! De känns som att har man hamnat utanför systemet så är det snudd på omöjligt att komma in igen.

Jo från de ena till det andra. Jag har köpt nya skor. Ett par adidas för 500 spänn. De är störtsköna. Det känns som man går på moln. Jag ska gå och gå nu flera timmar om dagen. Jag fantiserar om män. De flesta är unga och starka och välhängda hahaha. :-)

2 kommentarer:

  1. Din beskrivning är tyvärr helt sann. Det är fruktansvärt och helt fel att systemet inte fungerar! De som är sjuka och utsatta orkar av naturliga skäl inte driva denna fråga, och de friska har ingen aning om vad som väntar den dagen man är i behov av hjälp...

    I sin personliga kamp för att få rätt vård och stöd måste man vara extremt krävande och aldrig ge sig! Man måste vara påläst och hävda sin rätt.

    Jag önskar att politiker och andra personer med makt inser att samhället skulle vinna så mycket på att ta hand om de behövande på ett lite bättre sätt än vad som sker idag.

    SvaraRadera
  2. Din bild stämmer tyvärr. Ett bra tips är personligt ombud, de står på din sida.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.