fredag 31 januari 2014

Bluff

Råkade precis ut för ett sånt bluffsamtal då en man på engelska med indisk brytning säger att han ringer från Windows och att man fått ett farligt virus på datorn och han ska hjälpa en med det. Jag anade oråd och slängde på luren. Har för mig att en vän råkade ut för samma grej för ett tag sen. Om man "går på det" så ombeds man ladda ner ett program från en sida som  är tydligen är full med spionprogram så bedragaren har ful koll på allt du gör på din dator. Läskigt. Jag googlade lite och det verkar som de här bedragarna har varit i farten ganska länge.

1 kommentar:

  1. Jag har varit förskonad från de där jäklarna, min mobil är oreggad kontantkort och jag har hemligt hemnummer. Men det är väl bara en tidsfråga ändå. De har ringt till min pappa som inte ens har en dator. Bluff och båg, bra att du slängde på luren.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.