torsdag 1 november 2012

Kvotering

Hallå finns det några akademiker här bland mina läsare? Om inte så har ni väl gått livets hårda skola och blivit visa av det. Jag ska ju skriva en c-uppsats i filmvetenskap och nu har jag äntligen bestämt vad jag ska skriva om. Jag ska undersöka vad kvotering ger för resultat bland filmhögskoleutbildningar som Dramatiska institutet och Filmhögskolan i Göteborg. Dramatiska institutet som heter nåt annat nu men jag är van att säga dramatiska institutet, väljer ju två tjejer och två killar till sin filmregilinje. Vi säger (har ej tagit reda på fakta än så skjut mig inte) det är 200 sökanden varav 75 % manliga sökanden är det inte då jävligt orättvist att man tar ut två tjejer av totalt fyra studieplatser då fast de tillhör minoriteten? De blir ju då inte de bästa regissörerna. Men å andra sidan så har vi ett problem med att filmbranschen är så otroligt mansdominerad. De måste ju ut fler kvinnor så det blir mer jämställt. Jag vill undersöka hur det går för kvinnorna som har gått regiutbildningar i Sverige på högskolenivå. Är de verksamma som regissörer eller jobbar de med något annat säg 10 år efter avslutad utbildning? Fungerar kvoteringen? Jag måste ha lite mer kött på benen. Men jag tror att jag har tillräckligt med funderingar och tankar för att fylla upp 25 sidor. Vad tror ni om detta? slår jag in öppna dörrar eller är det lite edgy?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.