onsdag 20 mars 2013

Rikedom

Voxran gör  mig lite uppe i varv och såhar jag svårt att sova. Drömde jättekonstigt att jag var hemma hos min rika släkting i Danderyd. Så skulle en bekant ha fest där med massa knarkare och de förstörde flygeln bland annat. Nej det var konstigt. Min rika släkting hade läst den här klassikern inom självhjälpslitteratur eller vad man ska kalla det " How to win friends and influence people" när han var student och så utgick han från visdomsorden där. Man ska t ex inte berätta något om sig själv.Han blev stenrik sin affärsidé. Jag vet inte om jag vill bli rik till varje pris. Jag vill bli lycklig, skaffa familj. Klart att jag inte vill vara fattig men pengar är inte allt här i världen. Det låter fint. Men om man ska bli rik så ska man bli det på nåt man är bra på och nåt man har lust att hålla på med. Det tror jag. I såna fall kan ju jag försöka försörja mig på mitt skrivande. Men det är jäkligt svårt och stenhård konkurrens. Fast man kan ju inte tänka på det man måste ju få lov att drömma.
Jag har en kompis som är lite så här most likely to get rich or die trying, för honom betyder pengar inte allt men mycket och han tänker så att man ska skaffa sig
pengar först och filosofera sen. Men om jag blir välbärgad och slipper tänka på om jag verkligen har råd med den där fikan eller inte så kommer ju nånting gå förlorat att man kan luta sig tillbaka och slipper kämpa. Udden kanske går av en en om man kanske blir lite tråkig. Jag tror människor är bra på att anpassa sig och när man har det där feta bankkontot så kommer det i början vara kul att kolla saldot och köpa allt det man drömt om kommer ju ge lyckokickar men sen vänjer man ju sig. Ja jag vet inte. Jag fick en tankeställare om det här med pengar kontra lycka när jag såg Searching for sugarman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.