onsdag 13 mars 2013

ettochnoll

Igår gick jag till Medis biblioteket och lyssnade på när författare läste ur sina böcker. Jag köpte "Fågelhuset" av Ester Roxberg. Den är delvis självbiografisk och handlar om en tjej som få praktik på ett förlag och hur hennes illusioner om hur trevligt och gemytlig det skulle vara att jobba i kulturbranschen och hur hög moral och trevliga medarbetarna är krossas. Det är en djävulsk hiearki och folk har jäkligt vassa armbågar med betoning på vassa. Hon håller på att förlora sig i att göra chefen och närmaste kollegan till lags. Själv har jag praktiserat på ett produktionsbolag i ca 6 månader. Det var ju kommersiellt men jag märkte det där med hierarkin. Liksom Chefen hon var så här en typisk karrärkvinna klädd i dräkt och svallande blont hår. Alla som jobbade med henne var  super smöriga och inställsamma. Jag har ju lägst position av alla så det var aldrig nån som frågade om jag ville ut och luncha för jag räknades liksom inte. Så jag satt och jobbade istället. Ska bli kul att läsa boken jag tror jag känner igen mig.

När jag var ifärd med att beställa en irish coffee på Malmen så satt det en tjej där som jag kände igen från psyket men jag ville inte gå fram för hon kanske inte ville att alla skulle veta att hon var patient på psyket. Vet inte ifall hon kände igen mig. Minns att hon sa att hon blev hämtad av polisen. Nu såg hon ut att må bra i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.