fredag 20 december 2019

Värdet

Det är någon ekonom som tydligen har räknat ut att ett självmord kostar samhället ca 17 miljoner kronor. Är det någon som har förklarat hur dom har räknat ut det? Har dom då kallt räknat med uteblivna intäkter som att man handlar i mataffärer 2-3 gånger per vecka och betalar hyra och att man betalar skatt för att ge några exempel. Allt under en genomsnittlig livstid om man begår självmordet i åldern mellan 15 och 44. Om en åldring på 85 år tar livet av sig så kan  det  ju inte kosta så mycket.  Cyniskt sätt att räkna på. Jag jobbar inte utan får sjukersättning från Försäkringskassan på grund av min sjukdom. Men jag sätter en massa människor i arbete som hemtjänsten och psykiatrin och socialförvaltningen. Jag betalar också skatt! Ligger jag inne på avdelning kostar det samhället en massa pengar men jag betalar också 100 kronor per vårddygn. Det kostar att vara sjuk. Mina mediciner går på tusentals kronor men jag betalar till högkostnads skyddet som är på 2300 kronor. Jag betalar och jag betalar. Jag är sjuk och tror att både samhället och andra människor i min  omgivning skulle förlora på att jag dog för egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.