måndag 4 november 2013

Dag 06- en favoritfilm och varför?

Mulholland Drive av David Lynch! Jag såg den 2002 då den kom upp på bio i Sverige. Efteråt var jag helt tagen. Det är något visst med den filmen. Det finns ingen logik och inget att förstå egentligen. Nu har jag sett den säkert 50 gånger och min första dvd skiva blev så utsliten att jag fick köpa en ny. Handlingen i korthet: en kvinna sitter i en bil föraren vänder sig om och hotar henne med ett skjutvapen och just då kör en annan bil in i dem. Kvinnan staplar ut ur vraket och vinglar ned för kullarna i Hollywood. Hon somnar i ett buskage vid ett hus och när hon vaknar går och in i huset. Det är där hon möter den andra blonda kvinnan  och tillsammans försöker de reda ut vad som hänt. Samtidigt  i samma stad har en filmregissör en riktigt dålig dag. Han får sparken från sin egna film och han hittar frugan i sängen med pool killen. Dessa tre karaktärer kan man väl säga är kärnan i filmen. Så är det en massa andra spännande scener och många säregna karaktärer flimrar förbi. 
Vad jag gillar är att det är en speciell stämning i filmen som både är kuslig och gåtfull. En fin scen av många som jag älskar är när regissören håller audition och en tjej sjunger en sockersöt 50- talslåt. Då kommer hon den blonda in och regissören vänder sig om och det lilla ögonblicket då de får ögonkontakt är helt magisk. Jag kommer aldrig tröttna på denna film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.