onsdag 6 mars 2013

Filmkaraktärer

Igår såg jag The girl with the dragon tattoo. Jag gillar Daniel Craig. Inte bara för att han är Bond. Han är en bra skådis. Vill se den här filmen då han är älskare åt en kvinna som kunde vara hans mamma- The mother. TGWTDT var spännade samt seg lite ojämn skulle jag vilja säga. Roney Mara var ju fantastisk som Lisbeth Salander men jag kan inte välja vem av hon och Noomi Rapace som var bäst. Det går inte att välja! De gör båda en toppen rollsprestation.  Klart att Mara ser ju yngre ut men Rapace spelar bättre på att vara så där autistiskt otrevlig som Lisbeth är. Lisbeth Salander är en helt super unik karaktär och hon lär ju inte bli bortglömd i första taget. Hackern Lisbeth, det finns säkert massor med såna i verkligheten. Fast du skulle inte känna igen henne även om hon stod mitt framför dig. Våldäktscenen var ju obehagligare i den svensspråkiga versionen. För Peter Andersson har mer pondus en han i engelska versionen. Det är läskigare när Andersson riktigt njuter av att spänna fast henne i sängen och sodomisera henne. Fy! Men sen är han ju inte så kaxig längre när Lisbeth kräver sin hämnd.

Jag såg ju Skyfall igen nu för jag såg ju den när jag var sjuk. Så jag hängde inte med i handlingen. Och Javier Bardem är lätt på min topp tio av bästa skådisar. Han är så jävla äkta i varje roll. T om när han spelar en ärkeskurk som tidigare varit agent i MI6. Han var blonderad hade lösgom och såg läskigare ut än sån annan bondskurk tom Jaws. Han var även han en skicklig hacker som lyckades hacka sig i i Ms dator och lura alla i en fälla samt spränga MI6 högkvarter. Så bilden av  en datorentusiast som sitter för sig själv i en källare och drickker joltcola är utbytt mot mer färgstarka och intressanta figurer med mer grandiosa planer i kikaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.