onsdag 7 november 2012

TJOCK

En fet kropp är ohälsosam och socialt oaccepterad. En mycket smal och underviktig kropp är också ohälsosam men inte lika socialt oaccepterad. För smal är ju idealet och vad väger en modell på 180 cm jo ca 45-50 kg och har ett BMI som rör sig inom underviktigt kategorin. Vi omfamnar bilden av den smala kvinnan nu talar jag om kvinnan eftersom kvinnan är mest utsatt för smalhetsen. För killar handlar det väl i överlag om att vara vältränad.  Jag har inte något emot att någon kallar mig fet för det är jag ju. Ordet fet har ju negativa konnotationer efter som det är negativt att vara fet i vårt samhälle idag. Jag blir däremot ledsen om någon säger att jag är motbjudande och frånstötande och liknande. Eller skriker tillmälen till mig på gatan.
Katrin Zytomierska är ju inte känd för att vara så smidig direkt och nu har hon skrivit ett blogginlägg då hon går i taket över  en av SATS reklamkampanjer med en kvinna som inte är pinnsmal utan mer normalbyggd i mina ögon. Hon säger att det är fel att ge signaler till folk att det är okej att se ut så där. För vem vill vara sådär mullig som hon på bilden? Ja jag skulle gärna se ut så och jag siktar på att se ut omkring så om inte fetare när jag nått min målvikt. Inlägget finns här.

Så har vi vi tjockisarna som lobbar för att fetma ska bli mer accepterat i samhället och jag håller med om att man inte ska diskrimineras pga av sin vikt men jag gillar inte den här uppgivenheten att det inte skulle gå att gå ner i vikt. Att "forskning" visar på att alla dieter går åt pipan inom loppet av sju år. Det är BULLSHIT! Klart som fan att det går att gå ner i vikt om man äter färre kalorier och rör på sig mer. Det gäller ju att hålla en livsstil med nya vanor. Inte banta efter något som står i en veckotidning någon vecka eller två. Utan verkligen förändra sitt liv.


1 kommentar:

  1. Man ska inte öppna munnen eller motionera fingrarna på tangentbordet om man har mindre än 2 hjärnceller. Då syftar jag på Katrin Zytomierska alltså. Hon är verkligen lika blåst som sin karl.
    Kram Bea, jag har varit dålig på att titta in här sedan jag var i Norberg förra veckan. Det är så mycket att läsa ikapp.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.