torsdag 25 augusti 2016

Bra film

Såg en till bra film igår. Ariel av Aki Kaurusmäki. Det har gjorts mycket bra film det är så sant som det är sagt. Ariel handlar om en man som slutar jobba i gruvan när den stängs och tar ut alla sina pengar och blir rånad. Sen träffar han en tjej och åker runt i en nercabbad bil mitt i vintern och sen hamnar han i fängelset och rymmer därifrån med sin rumskamrat. Det var en kärv ton igenom hela filmen och nån slags tyst komik genomgående. Den var från 1988. Se den om ni har möjlighet.

Sen slog jag på teven och då gick det en dokumentär om en tjej som hette Cizzi som tog livet av sig. Den var också bra. Den kröp under huden. Det är tur att det finns kultur vad skulle man annars göra. Om det inte fanns musik, film, konst och teater mm. Då skulle livet vara bra torftigt.

Min favoritfilm Mulholland Drive har hamnat etta på BBC topplista över de bästa filmerna som gjorts på tvåtusentalet. Jag kan se den hur många gånger som helst. Den är så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.