lördag 1 december 2012

Bag in box

Gick hem till en kompis igår och hade med mig en gammal bag in box och lite chips. Vi pratade om gemensamma vänner som från att varit vackra begåvade och populära till att blivit helt nerdekade och börjat tigga pengar på gatan. En person som vi var lite oroliga för även om vi inte känner honom så bra vi kan kalla honom Olle är riktigt nergången alkoholist nu. Jag vet inte hur många ggr jag har hittat honom utslängd utanför ett uteställe i rännstenen och försökt få upp honom på benen gett honom lite pengar och skickat hem honom i en taxi för att han inte ska bli misshandlad och rånad. Asså en gång när jag var var i närheten av en akutmotttagning för alkoholister och narkomaner så träffade jag Olle och han kände inte igen mig utan skulle be mig om pengar och jag sa. "Men Olle hej, det är jag, Bea." Då stannade en polisbil framför oss och den ena polisen sa att Olle skulle gå tillbaka till akuten för att han hade lovat det. Man märkte att Olle skämdes. Han ville inte se mig i ögonen. Tycker att det är så synd att det gått så snabbt. Han är ju så älskad och har så många vänner som bryr sig om honom. Han har alltid haft de snyggaste tjejerna osv. Men om man ska in på behandlingshem måste man ju vilja det själv väl. Nu hörde jag att han närmaste kompisar ska ta ett allvarligt snack med honom. Många har ju redan gjort det men det kanske behövs något mer för att Olle ska vilja lägga av med spriten.Hoppas det går bra för honom. Att han hittar en mening med sitt liv som inte går ut på att supa ner sig varje dag.

När jag var på väg hem mitt i natten vid halv tre. Inte en käft ute bara jag på hela Skånegatan. Då från ingenstans kom en taxibil i hög fart som bara tvärstannade framför mig och upp flög en dörr och en kille som satt där fram på passagerarsätet i typ 25 års åldern med mörkblont hår sa "Hej! vart är du på väg?" Jag bara "Jag ska hem". och han sa men vill du inte åka en sväng med mig och jag bara "nähä du" Är Skånegatan söders horstråk eller? Har jag missat nåt. Eller jag menar hur desperat får man vara att man raggar upp första bästa tjej man ser. Haha det var ändå roligt på nåt sätt. Tror inte han kommer minnas att han gjorde så idag när han vaknar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.