lördag 15 december 2012

Walk of shame

Ska fortsätta spinna vidare på det här med att vara fet och varför jag är en så bra kund hos bantningsindustrin. Jag är på inget sätt dum och förstår intellektuellt sätt att man ska göra av med fler kalorier än vad man tar in för att man ska gå ner i vikt. Jag har inte särskilt dåligt självförtroende och självkänsla heller. Jag lyckades tom sluta röka efter 17 års rökande då jag var uppe i 1,5 pack om dan. Nu har jag varit rökfri ett år .  Där är väl alla med? Varför kan jag inte bara göra matsedlar som jag följer, väga mig, gå långa promenader. Ha ett slutmål och sätta upp delmål. Varför? Varför?

 Jag är läs och skrivkunnig. Det är dessutom inget fel på min hörsel. Jag ser löpsedlar som skriker ut "tappa 10 kg innan midsommar". Jag läser månadsmagasin, veckotidningar , kvällspress och morgontidningar, ser på tv, använder internet. Där möts jag hela tiden av bilder på smala och vackra människor och budskapet att de mår så jävla bra och äter så rätt är så hälsosamma och motionerar så mycket. De tjocka är med i små reportage där de talar om hur dåligt de mår, hur sjuka de är och hur utstötta de är i samhället . Nån gång kanske en tjockis går i emot detta och ger uttryck för att hen mår alldeles utmärkt vilket möts av vilda protester i kommentatorsfält osv. Råd från vänner och främlingar vilken bantingsmetod som är bäst haglar över en var man än går. Alltså jag blir hjärntvättad. Det sker en form av hetsjakt på mig för att jag är tjock. Jag bli indoktrinerad med ett budskap att jag måste bli smal till varje pris. Få är de som säger att jag duger som jag är. Summan av allt detta är att jag undviker sånt jag tycker är kul som att gå ut på klubbar och vara bland folk för att jag ska banta och vara hemma. Jag kan inte handla de kläder jag vill ha. Jag skiter i att söka jobb för vem vill ha en tjock på sin arbetsplats. Jag undviker att dejta för vilken kille vill ses ute med en fet? Så lever jag på hoppet om att kunna bli "smal" en dag. Who am i trying to fool? Jag kommer aldrig bli smal. Även om jag går ner i vikt så jag till synes sätt ser ut som vem som helst så kommer detta tankesätt att leva kvar. Så jag läser om nån som har lyckats jag blir så glad för hens skull så jag prövar samma metod ut i ren deperation. And fails. But you are doomed if you don't try? Kanske är lösningen att bara kasta allt jävla skräp från bantningsföretagen och släppa pressen på att jag måste gå ner i vikt. Då kanske jag finner en glädje i att äta igen och äter då normalt. Det här med att ställa upp i förnedringsteve är ju so not me. Så att jag sökte Biggest loser var ju helt knäppt! Men jag gjorde det för att jag inte såg en annan väg ut. Nu var det ju en jävla tur att jag inte kom med. Men det hade blivit jävligt bra teve!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade hit via en kommentar du skrivit i min blogg. Måste säga att din blogg är väldigt intressant! Det är spännande att hitta någon som har samma schizoaffektiva diagnos som jag. Vi verkar vara få.

    Läste längre ned att du såg diagnosen som en dödsdom. Jag förstår vad du menar. För mig var diagnosen verkligen inte lätt att ta till mig. Kanske det blir enklare med tiden?

    Angående vikten och det du skriver om i detta inlägg har jag inga råd. Men jag vet hur ont det gör när en inte trivs i ens egen kropp. Det är en daglig påminnelse om självhat och det önskar jag ingen. Jag hoppas att du kan hitta en väg som passar för just DIG!

    SvaraRadera
  2. Det låter som om du lever med en ständig stress. Du är nog inne på rätt spår när du skriver om att du själv måste finna din väg. Ingen snabbkur kommer ju att hålla i längden. Sunda vanor som blir till en naturlig rutin, och som efter inskolning blir vardag för dig kan nog hjälpa mycket. Och realistiska mål!

    Hoppas du får bra hjälp av sjukvården. Att du är rökfri är fantastiskt och oerhört starkt jobbat!

    SvaraRadera
  3. Det som kanske kan hjälpa dig Bea, är hälsoaspekten. Du kommer att må fysiskt bättre, slita mindre på din kropp om du går ner en del. Det är ingen som säger att du måste bli pinnsmal eller ha någon idealvikt som någon annan hittat på, utan att du klarar vardagssaker och mer sunt leverne och därmed kan få ännu bättre självförtroende och kanske blir mer pepp på livet i de flesta lägen - även när hjärnan och själen har en dipp.
    Kram Bea!

    SvaraRadera
  4. Jenny: Du har så rätt. Men det här med hälsoaspekten är ett urvattnat begrepp. Bantningsföretagen kör med det så man blir lomhörd. Kanske ska jag bara ta det piano och sen ha nya krafter och ta itu med mitt problem.

    Anonym: Att du tog upp det här med stress var bra. Har inte tänkt på det!

    Charlyene: Jag hyser stor respekt för dig efter att ha läst din blogg. Din röst är oerhört viktig.

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.