torsdag 30 april 2015

Vintern rasar

Sångkursen är rolig. Vi sjöng jazz förra gången. Fly me to the moon och Summertime. Vi fick lära oss att hålla takten när vi sjöng med fingerknäpp. Så lyssnade vi på Ella Fitzgeralds version av Summertime samt Eva Cassidys. Det har helt olika sätt att frasera när de sjunger och Evas version var snabbare och gick i en annan tonart dessutom.


Idag träffade jag min behandlare och jag framförde att jag var besviken över att jag inte fick någon terapi. Hon sade då att jag kunde prata med henne och det ska jag göra också men jag vill gå till en riktig psykolog som är utbildad att hantera det som kommer upp under sessionerna. När jag kom hem kollade jag upp olika psykologer på nätet. Problemet är bara att det är så sabla dyrt. 1000 kr för 45 minuter vill de ha. Jag ska inte klaga på priset för psykologerna har väl för det mesta lång utbildning i bagaget. Men det blir svårt för vanliga människor att få råd till sånt. I terapin skulle jag vilja prata om det som hände när min mamma tog livet av sig när jag var 13. Jag märker att jag blir ledsen bara jag tänker på det. Pappa tyckte att det är totalt bortkastat att gå i terapi. Han menade på att jag skulle ta idag i det problem som jag har istället med till exempel vikten och hälsan.


På tisdag ska jag gå på visning på en lägenhet på Russinvägen i Hökarängen. Det är en tvåa. Det vore verkligen skönt att kunna bo större.


Ikväll är det Valborg. Jag såg många studenter med sina mössor idag på stan. Tror jag kanske går och kollar på nån eld nånstans eventuellt.

3 kommentarer:

  1. Jag vet att din pappa läser här och jag vill inte vara otrevlig, men jag upplever att framför allt män av din pappas generation inte tar terapi på allvar utan tycker att det mest är humbug och att det bara är att rycka upp sig. Jag tycker inte att det är så och ingen annan ska bestämma vad DU känner, det kan mycket väl vara så att om du börjar nysta i ditt psykiska mående (där sorgen över din mamma är en stor del tror jag, men du har ju också en psykisk sjukdom som inte magiskt kommer att försvinna) så börjar du må lite bättre och se ljusare på tillvaron och då kan det kännas lättare att ta tag i hälsan och vikten. Försök orka kräva av din behandlare att du får en utbildad samtalskontakt som verkligen kan hjälpa dig och inte bara sitta där. Det har du rätt till och med din sjukdomshistoria så borde de verkligen lyssna på dig när du säger att du behöver en utbildad psykolog eller kanske kurator räcker. För att få någon kontinuitet så bör man ju gå varje eller kanske varannan vecka en tid intensivt och sedan kan man trappa ner, och 2-4000:- per månad har ju ingen vettig människa råd med. Det är ofta företag som betalar för någon anställd att gå.
    Kram Bea!

    SvaraRadera
  2. Din far får ha vilken åsikt han vill men det är ditt liv och vill du ha terapi har du självklart rätt till det! Jag tror dessutom att vikten och hälsan hänger ihop med ouppklarade trauman. Jag tror att du borde kunna göra en egenanmälan om att du vill ha psykoterapi, ring psykiatrin i Farsta-Skarpnäck och kolla. Det var så jag hamnade hos min underbara fantastiska psykoterapeut på Rosenlund!!! De gjorde en utredning och sen fick jag remiss efter ett par månader men det kan ta längre tid, så sätt igång :) Har du någonsin blivit frågad om du har ptsd? Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag är ingen expert men bipolär sjukdom är ett väldigt allvarligt tillstånd så det är helt skevt att du inte får terapi!!! Det är som att dte bara är två lägen i svensk psykvård : antingen ska man må så dpkigt att man blir inlagd eller måste åka in till akuten eller också får man ingen hjälp alls/okvalificerad vård av nån "kurator". >Tänk om vården för t.ex. diabetespatienter var lika dålig! Det är fan skandal. Självklart har du rätt till och behov av terapi. Vad din farsa tycker om saken är ovidkommande. Vad vikt och hälsa anbelangar : det ena behöver ju knappast utesluta det andra, eller? När du mår bättre psykiskt kommer du må bättre fysiskt och tvärtom. Allt hänger ju ihop. Ta hand om dig!

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.