fredag 8 juli 2016

Det enda

Jag mår dåligt igen. Sitter bara inne. Är ledsen över hur mitt liv blev. Att jag blev så insyltad i psykvården och alt med det. Jag önskar att jag bara kunde må bättre men medicinen tycks inte hjälpa. Jag går på Cisordinol och cipralex samt propavan om nätterna. Jag är i urdålig form. Smällfet och tappar andan om jag går upp för en backe, Jag borde röra på mig mer. Det är mycket jag borde som jag inte pallar med. Terapin som är KBT inriktad hjälper föga. Jag tar de kanske inte riktigt på allvar, Det är kanske därför det inte hjälper. Jag känner mig ensam men när jag är bland andra drar jag mig undan. Det är två bröllop i höst som jag är bjuden på och jag känner att jag kanske inte orkar med. Vad ska jag ha på mig och vad ska jag säga när de frågar vad jag gör. Att jag är sjukpensionär är ju inte ett så roligt svar. Men jag får väl säga det ändå med risk för att bli dömd. Något positivt är i varje fall att jag varit rökfri i drygt sju månader. Jag var storrökare och rökte två paket om dagen. Jag slutade tvärt utan några hjälpmedel över huvud taget. Jag gick inte över till snus heller utan jag är fri från nikotin. Det är det enda jag är glad över just nu.

3 kommentarer:

  1. Det är ju grymt starkt av dig att sluta röka cold turkey. Långt ifrån alla som klarar det. Om du orkar kan det ju vara en idé att passa på och få lite sol nu på sommaren. Kanske sätta dig ute med en kaffe och bara andas, om du blir störd av folk runt dig så kanske lite mjuk musik i hörlurarna. När jag själv mår dåligt vill jag ha så små krav på mig som möjligt. Typ att lägga ribban på att diska och ta en kortare promenad. Kräver jag mer av mig så blir jag bara besviken när jag misslyckas.. /Daniel

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen, Daniel. Jag tror också att det är bra att vara ute så mycket som möjligt och passa på att njuta av vädret. Jag tror också att man ska sänka kraven på det man gör som du säger så blir man inte besviken på sig själv och slipper känna sig misslyckad.

    SvaraRadera
  3. Även jag har perioder då jag behöver sätta ribban väldigt lågt, jag kör "en sak om dagen" när det är som värst - det kan vara att plocka undan saker som inte ligger där de ska, dammsuga, damma eller något annat som behöver göras hemma. Om jag orkar göra något annat förutom det så är det en bonus. Jag räknar dock inte laga mat eller duscha, det har jag bestämt mig för att orka med ändå.
    KBT kan vara jättebra, det hjälpte mig väldigt mycket när jag bränt ut mig pga stress men det var väldigt enkla och handfasta sätt att ändra mitt tänkande och det passar mig utmärkt men jag kan inte alls säga hur eller om det funkar i din situation. Ge det en allvarlig chans i alla fall, om jag var tvungen att välja en terapimetod så vore det ändå KBT. Jag avskyr psykoterapi, det är inte min grej alls.
    Jag håller med Daniel, försök komma ut i solen en stund varje dag - du behöver inte gå långt om du inte orkar, sätt dig på en bänk eller gräsmatta och bara var, lyssna på musik är jättebra eller läsa en bok om du orkar. Man mår bra av ljuset på alla sätt och vis även om det kan vara jobbigt att ta sig ut i det. Kram Bea, ta hand om dig. <3

    SvaraRadera

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.