måndag 16 november 2015

Okänd kvinna

Hade hemtjänst idag och det gick bra. Tjejerna från hjälpmedelscentralen  var hemma hos mig också. Jag ska köpa lite hjälpmedel som underlättar dusch på ett ställe som säljer hjälpmedel. Jag känner mig lite som en gammal tant på 80 bast men jag är 35 år. Jag var inne i stan och såg Anna Odells verk okänd kvinna. Utställningen var rätt sparsmakad. Kanske hade jag önskat lite mer av det tunga artilleriet men jag förstod konstnärens uppsåt med att hålla en realistisk ton som befäster autencitet och behåller trovärdigheten som gått förlorad om man hade fläskat på med för mycket reaurser. Jag kollade igenom hela filmen då hon fejkade sin psykos och blev omhändertagen av polis. Jag gillade den. Sen lyssnade jag på dialogen mellan Anna och överläkare på sjukhuset. Överläkaren var rejält förbannad och det kan jag förstå. Men å andra sidan har inte psykets arbetsmetoder och tillvägagångssätt mött någon som helst kritik eller granskning från omvärlden innan okänd kvinna. Det var Annas uppsåt att kasta ljus på något som ingen annan annars ser. Det lyckades hon med och satte faktiskt sin hälsa på spel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag publicerar din kommentar efter att ha läst den. Your comment will be published after I have read it.